Project Documentaire De Weg Kwijt

De impact van een ernstig psychiatrische aandoening is enorm, weten Salim (32) en zijn ouders en zusjes. Salim heeft schizofrenie en verblijft al een aantal jaren in een GGZ-instelling. Soms raakt hij letterlijk of figuurlijk de weg even kwijt. Hij dwaalt dan uren, dagen en soms weken lang alleen rond. De eenzaamheid en doelloosheid van het bestaan maken de situatie schrijnend. De familie heeft een missie: de kwaliteit van leven te verbeteren van de 300.000 mensen als Salim.

Documentaire De Weg Kwijt neemt je mee in het levensverhaal van Salim en zijn familie. We laten zien hoe het leven eruit ziet van iemand met een ernstig psychiatrische aandoening en de impact ervan op de persoon zelf, familie, zorgmedewerkers en de samenleving.

Het leven van Salim is een voorbeeld van een breder maatschappelijk vraagstuk: mensen die complexe zorg nodig hebben staan aan de zijlijn van de maatschappij. Personeelstekorten, marktwerking en het stigma ‘verwarde mens’ dragen hieraan bij. We nemen je mee in de staat van de psychiatrie en we werpen een blik op de toekomst: hoe kun je als professional, naasten en als samenleving de situatie ten goede veranderen?

De familie van Salim heeft hiervoor de Stichting Bestaanskracht opgericht die samen met steun van ZonMw en veel meedenkers en meedoeners een E-health oplossing maken voor Salim en lotgenoten (zie: Project Cliënt Vinder). Het verhaal wordt vanuit verschillende invalshoeken aangevuld door experts: Jim van Os, Parnassia Groep, Trimbos Instituut en GGZ Nederland.

De documentaire is geproduceerd door Het Haags Productiebedrijf in samen werkerking met Stichting Bestaanskracht. De documentaire is mogelijk gemaakt door: Stichting Socialrun, ZonMw, De Haagse Hogeschool, GGZ Nederland, Parnassia, GGZ Breburg, Dijkje Nootdorp, Stichting Bestaanskracht en Het Haags Productiebedrijf.

De documentaire zou op dinsdag 24 maart 2020 in Den Haag in première gaan. Vanwege de coronacrisis kon dit niet doorgaan. Op 9 oktober 2021 om 17:00 uur gaat de documentaire op TV in première bij Omroep West.

Bekijk hier alvast de promo van de documentaire.